ISPANYA etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster
ISPANYA etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster

7 Ocak 2020 Salı

FELICES REYES


Ispanya da yilbasi etkinlikleri  24 Aralik ´da baslayip 6 Ocak ’a kadar devam ediyor. Bu nedenle 15 gunluk  okul tatilleri de bu sureyi kapsayacak sekilde oluyor.   24 Aralik Hz. Isa´nin dogum gunu olarak kabul edilip dini açidan çok onemseniyor. Zaten bu sebeple buranin asil yeni yil kutlamasi da 24 Aralik  olarak kabul ediliyor. Onun için  herkes  24 Aralik gecesini aileleri ile ya da  en yakin dostlari ile geçirip birlikde yeni yil yemegi yiyorlar.    31 Aralik gecesi de tum dunyada oldugu gibi burada da , yeni bir yila giriyor olmanin sevinci ile yine dostlarla ya da ailelerle kutlaniyor.
Yeni yila girerken çocuklara iki sekilde hediye geliyor. Ilki Noel baba tarafindan olup ya Navidad gecesi yani 24 Aralik´da ya da yilbasi gecesi 31 Aralik´da.  Ikincisi ise 5 Ocak gecesi Krallar dedigimiz Reyes tarafindan. Hatta isteyen buyukler bile hediyelesmerini bu tarihlerde yapiyorlar. Bazi, uslu, derslerinde basarili ve soz dinleyen çocuklara ise ikisi birden hediye getiriyor. Ispanyada Noel babadan daha populer olan " Los Tres Reyes " denilen Üç Krallar inanci var. Inanisa gore Hz. Isa´nin dogumunu haber alip, ona dogudan ve batidan hediyerler getiren uç tane kral var. Isimleri Melchor, Gaspar ve Baltasar. Bu 3 kral Ocak ayinin 5 ´ini        6 ´sina baglayan gece ayni Noel baba gibi evlere ugrayip çocuklara ve hatta buyuklere  hediyeler birakiyorlarEger evdeki çocuk uslu, derslerine iyi çalisan, odullendirilmeyi hak eden bir çocuksa sabah uyandiginda yilbasi agacinin altinda, adina gelen hediye paketini buluyor. Ama yaramazlik yaptiysa yilbasi agacinin altinda adina "Carbon De Reyes"  denilen komur seklindeki sekerlerden buluyor.
5 Ocak aksami gelisleri Ispanyada tam bir karnaval seklinde kutlanan bu 3 sembolik kral, geçtikleri tum sehirlerde coskuyla karsilaniyor.  Dun aksam buyuk bir gorsel solenle sehrimizden de geçtiler. Belli bir guzergah uzerindeki km.lerce yol trafige kapatildi. Krallarin ve beraberlerinde geçen gosteri gruplarinin rahat geçebilmesi, ayni zamanda halkinda bu geçisleri rahatlikla izleyebilmesi için yollara demir korkuluklar dizildi. Karnavala gosterilen ilgi, sevgi, cosku gerçekten gorulmeye degerdi.   Genç, yasli, çoluk çocuk herkes, evinin kapisini kilitleyen sokaga atmisti sanki  kendisini. Krallar ve beraberlerindeki gruplarin bir kismi seker ve balon yagmuruna tuttular çocuklari.  Sokaklar istedikleri hediyeleri kagida yazmakla ugrasan çocuklarla doluydu. Çunku onlar isteklerini yazip kagitlarini ellerinde tutuyorlar. Sonrasinda kraldan once postaci kiligindaki gençler  patenleri ile kayarak gelip yol ustundeki çocuklardan kagitlarini alip krallara iletiyorlar.  O sirada yasanan sevgi çigliklarini, tezahuratlari, gorsel soleni gormeli, duymalisiniz. Tek kelime ile muhtesem oluyor.
Tabiki çocuklar hep çocuk kalmiyor, bir sure sonra onlarda uyanmaya basliyorlar. Anne babalarina bu krallarin ve Noel babanin uydurma oldugunu, gerçekde boyle birsey olamayacagini soyluyorlar. Aileler de çocuk, çocukluk hayalleri ile ilgili  hayal kirikligi yasamasin diye, sanki ona bir sir verir gibi konusup " tamam, sen simdi bunu fark ettin. Krallar aslinda hayal kahramanlari, ama bunu sakin baska arkadaslarina soyleme, bu aramizdaki bir sir olarak  kalsin " diyorlar.  Çocukda buyuklerin bildigi bir SIRa ortak oldugu için halinden daha da fazla keyf alarak buyumeye devam ediyor.Ayrica bir de ismine " Roscón de Reyes Magos" denilen bir pasta var. Bu pastanin içinde de çok minicik bir surpriz hediye oluyor. Pastayi yerken bu bu hediye kime çikarsa, gelecek yil pastayi o kisi aliyor. Ve 6 Ocak gunu hemen hemen butun evlerde yemekten sonra bu pasta yeniliyor.
Herkese gunesli gunler mujdeli haberler dilerim.
Yurekden sevgilerimle.

FELICES REYES AMIGOS
Gungor Ekinci Saglik

11 Şubat 2018 Pazar

KARNAVAL

Bu aksam Ispanya da Karnaval kutlaniyor. Karnaval yuzyillar once Hristiyan alemince kutlanmaya baslamis. Ve ana çizgileri sabit kalsa da gunumuze gelene kadar bazi degisikliklere ugramis. Bu konu aslinda oldukça kapsamli ama ben konunun detaylarina çok hakim olmadigim için kisa ve oz birkaç sey belirtecegim sadece.

Nisan ayinda Semana Santa yani Paskalya haftasi baslayacak. Bu donem Hristiyan alemi için son derece buyuk onem tasiyor. Hz. İsa’nın çölde kaldığı süre icinde 40 gün oruç tuttuğu söyleniyor. Iste 40 gun oncesinden oruç tutularak Paskalya haftasi karsilaniyor. Oruç kavrami bizden daha farkli, balik disindaki et urunleri yenilmiyor . Zaten Karnaval terimi de Latince carnelevarium´dan geliyormus. Yani anlasilir bir ifade ile et yememek diyebiliriz. Iste bu oruç donemine girmeden once de çesit çesit, renk renk kostumlerin giyildigi, bolca yenilip içilen çok sahane Karnavallar oluyor. Her nekadar karnaval deyince akla Brezilya´da kutlanan Rio de Janeiro karnavali gelsede bence Ispanya da bu konuda gayet basarili.
Sehrin merkezinde Km. lerce mesafede bir guzergah ve baslangiç – bitis saati belirlendi. Buyuk, kuçuk, genç, yasli birçok kisi orada toplanip danslarla, sarkilarla, coskuyla yuruyerek karnavali kutlamaya basladi. Suan da ben size bu yaziyi yazarken sehir meydani kostumleri ile eglenen insanlarla dolu. Oglum erken uyudugu için ben 4 yildir karnaval gecelerine katilamiyorum. Ama ayni kisiler yarin çocuklari ile birlikte yine merkezde olacaklar. Biz de eglenceye yarin dahil olacagiz. Ben karnavallarin, festivallerin insanlari birbirlerine yakinlastirdigini, bu ortamlarda din, dil, irk gozetmeden herkesin eglenerek sevgi alisverisinde bulunduguna inaniyorum. Bu nedenle de çok seviyorum ve onemsiyorum.

Bu karnaval kapsaminda okullarda da etkinlikler yapiliyor. Mesela Deniz Leo okulun verdigi uygulamaya gore, okula bir gun tekes ayakkabi ile gitti, birgun çilgin saç modeli ile, bir gun biyikli, bir gun kiyafetini ters giydi. Cuma gunu de kostumuyle gitti. Kostumu ustunde bir suru tasit çikartmasi olan trafik lambasiydi.
Herkese  karnaval tadinda guzel gunler, geceler dilerim.
Sevgilerimle
Gungor Ekinci Saglik


29 Ocak 2018 Pazartesi

SAN VALERO BAYRAMI


Bugun burada San Valero bayrami kutlandi. Bu nedenle bugun resmi tatildi.

San Valero´nun Zaragoza´nin koruyucu azizi olduguna inaniliyor. Ve her yil Ocak ayinin 29´unda
sabah Roscón pastasi dagitiliyor. Bizim için baklava ne ise Zaragoza icin de roscón
oyle. Tum kutlama gunlerinde mutlaka her evde oluyor.

Fakat bugun için daha ozel bir durum var. Çunku San Valero bayraminda sabah saat 10 itibari ile kutlama amaçli olarak halka bir dilim roscón ve bir bardak sicak çikolata dagitiliyor.
Edindigim bilgiye gore 20.000 kisilik pasta ve sicak çikolata hazirlanmis. Pastanin hazirlanmasinda 500 kilo un, 300 kilo şeker, 120 kilo tereyağı ve 50 düzine yumurta kullanilmis. Dagitim saat 10 itibari ile basladi. Ama insanlar saatler oncesinden gelip siraya girmislerdi. Ben 9:45 de oradaydim. Ve gittigimde km.lerce sira vardi. Hersey çok duzenli, sakin ve eglenceliydi. Km.lerce olan bu kuyrukta herkes gayet medeni bir sekilde siranin kendisine gelmesini bekledi. Bagrisma çagrisma, iteleme kesinlikle yoktu. Ikramliklari servis eden kisiler de beyaz onluklu elleri eldivenli ve çok guler yuzlu kisilerdi. Herkesi “merhaba hosgeldiniz” diyerek karsilayip “ afiyet olsun, gule gule “ diyerek gonderdiler. Ayrica kutlama kapsaminda ucretsiz konserler ve gosteriler vardi. Bugune ozel tum muzelerde ucretsizdi.
Tatil cenneti Zaragoza da bir bayrami daha keyifle bitirmis olduk.   
Herkese sevgilerimle.
Gungor Ekinci Saglik










7 Ocak 2018 Pazar

FELICES REYES AMIGOS / 3 KRALLAR BAYRAMI KUTLU OLSUN

Burada yeni yila girerken çocuklara iki sekilde hediye geliyor. Ilki Noel baba tarafindan olup ya Navidad gecesi yani 24 Aralik´ta ya da yilbasi gecesi 31 Aralik´ta.  Ikincisi ise 5 Ocak gecesi Krallar dedigimiz Reyes tarafindan. Hatta isteyen buyukler bile hediyelesmerini bu tarihlerde yapiyorlar. Bazi, uslu, derslerinde basarili ve soz dinleyen çocuklara ise ikisi birden hediye getiriyor. Ispanyada Noel babadan daha populer olan " Los Tres Reyes " denilen Üç Krallar inanci var. Inanisa gore Hz. Isa´nin dogumunu haber alip, ona dogudan ve batidan hediyerler getiren uç tane kral var. Isimleri Melchor, Gaspar ve Baltasar. Bu 3 kral Ocak ayinin 5 ´ini        6 ´sina baglayan gece ayni Noel baba gibi evlere ugrayip çocuklara ve hatta buyuklere  hediyeler birakiyorlar.  
Eger evdeki çocuk uslu, derslerine iyi çalisan, odullendirilmeyi hak eden bir çocuksa sabah uyandiginda yilbasi agacinin altinda, adina gelen hediye paketini buluyor. Ama yaramazlik yaptiysa yilbasi agacinin altinda adina "Carbon De Reyes"  denilen komur seklindeki sekerlerden buluyor.   



 5 Ocak aksami gelisleri Ispanyada tam bir karnaval seklinde kutlanan bu 3 sembolik kral, geçtikleri tum sehirlerde coskuyla karsilaniyor.  Dun aksam buyuk bir gorsel solenle sehrimizden de geçtiler. Belli bir guzergah uzerindeki km.lerce yol trafige kapatildi. Krallarin ve beraberlerinde geçecek olan eglence gruplarinin rahat geçebilmesi, ayni zamanda halkinda bu geçisleri rahatlikla izleyebilmesi için yollara demir korkuluklar dizildi. Karnavala gosterilen ilgi, sevgi, cosku gerçekten gorulmeye degerdi.   Genç, yasli, çoluk çocuk herkes, evinin kapisini kilitleyen sokaga atmisti sanki  kendisini. Krallar ve beraberlerindeki gruplarin bir kismi seker ve balon yagmuruna tuttular çocuklari.  Sokaklar istedikleri hediyeleri kagida yazmakla ugrasan çocuklarla doluydu. Çunku onlar isteklerini yazip kagitlarini ellerinde tutuyorlar. Sonrasinda kraldan once postaci kiligindaki gençler  patenleri ile kayarak gelip yol ustundeki çocuklardan kagitlarini alip krallara iletiyorlar.  O sirada yasanan sevgi çigliklarini, tezahuratlari gormeli, duymalisiniz. Tek kelime ile muhtesemdi. Deniz´imde verdi mektubunu. Sabah uyandiginda onun hediyesi de yilbasi agacimizin altindaydi. Çok sevindi benim minik kalbim.


Tabiki çocuklar hep çocuk kalmiyor, bir sure sonra onlarda uyanmaya basliyorlar. Anne babalarina bu krallarin uydurma oldugunu, gerçekde boyle birsey olamayacagini soyluyorlar. Aileler de çocuk, çocukluk hayalleri ile ilgili  hayal kirikligi yasamasin diye, sanki ona bir sir verir gibi konusup " tamam, sen simdi bunu fark ettin. Krallar aslinda hayal kahramanlari, ama bunu sakin baska arkadaslarina soyleme, bu aramizdaki bir sir olarak  kalsin " diyorlarmis.  Çocukda buyuklerin bildigi bir SIRra ortak oldugu için halinden daha da fazla keyf alarak buyumeye devam ediyormus.
Ayrica bir de ismine " Roscón de Reyes Magos" denilen bir pasta var. Bu pastanin içinde de çok minicik bir surpriz hediye oluyor. Pastayi yerken bu bu hediye kime çikarsa, gelecek yil pastayi o kisi aliyor. Ve 6 Ocak gunu hemen hemen butun evlerde yemekten sonra bu pasta yeniliyor. Biz bugun arkadasimizin evine yemege davetliydik. Tabiki bu pastadan ikram ettiler. Surpriz hediye Deniz´ime çikti. Yani onumuzde ki yil pastayi minik kalbim alacak.
Bu gunlukde bu kadar.  
Herkese gunesli gunler mujdeli haberler dilerim.               
Yurekden sevgilerimle.     
                                                         FELICES REYES AMIGOS                                                                 Gungor Ekinci Saglik 



14 Ekim 2015 Çarşamba

Fiesta Del Pilar

 
Yurekden kocaman merhabalar herkese.
Bu hafta burada  Fiesta del Pilar,  yani Pilar bayrami kutlaniyor. Pilar isimli bir azizeyi anmak adina kutlanan bir bayram. Zaragoza da bu azizenin adini tasiyan ve benim ozellikle dis mimarisine hayran oldugum Pilar katedrali var. Bayram oncesinde o katedralin onunde demirden bir iskele kuruluyor. Ve 12 Ekim gunu de isteyen herkes yoresel kiyafetler giyerek bu azizeye sunmak uzere o kurulan iskeleye çiçek birakiyor.

                          
Yani daha anlasilir sekilde  soyle dusunebilirsiniz. Bu azizenin sonuçda bir mezarligi ya da turbesi yok. Ama insanlar sevgilerini, saygilarini dile getirmek, inançlarini gostermek için kendisine çiçek sunmak istiyorlar. Iste bu çiçek sunma isi bayram seklinde kutlaniyor. Ve sadece Zaragoza da kutlandigi için Ispanyanin her yerinden insanlar bu bayrama katilmak için buraya geliyor. Bizim de Madrid´den misafirlerimiz gelmisti mesela.  Festival seklinde kutlanan bu bayram Ekim ayinin 12'sinden önceki ilk hafta sonu başlayıp,  ertesi Pazar gunu bittiği için yaklasik olarak 10 gün kadar süruyor.


Festivale ilgi çok buyuk. Buyuk, kuçuk, genç, yasli herkes, çesit çesit, renk renk yoresel kiyafetleri ile sokaklari senlendiriyor. Hatta minicik bebeklere bile giydiriliyor bu kiyafetlerden. Isin zor olan tek yani çiçek birakmak icin kilometrelerce uzunlukta olup saatlerce suren sirayi beklemek. 



 


Yukarida fotografini gordugunuz iskele piramit seklinde olup,  dort bir tarafi en tepeden en asagiya kadar çiçeklendiriliyor.
Siraniz gelince çiçeginizi gorevliye veriyorsunuz. 

Sonra çiçek elden ele ulastirilarak iskeledeki yerini aliyor.  

Sonunda iskele okadar guzel bir goruntuye burunuyor ki, insanlar gunlerce gelip onunde fotograf çektiriyorlar.

Ayin 12 sinde yapilan çiçek sunmanin disinda, bir gun sonra da  "Meyve Sunma" etkinligi yapiliyor. Bu sefer de baska bir alandaki kutlama yerine çiçek yerine meyveler birakiliyor. 

Son olarak da  "Rosario de Kristal" denilen aydınlatılmış dini heykel tasinan  resmigeçit yapiliyor.

Şehirdeki boğa güreşi arenasında da televizyondan bile izlemeye dayanamadigim boga guresleri yapiliyor.

Bunların disinda  özel kıyafetler giyinmiş, ismine Cabezudos denilen  karakterler çocukları eğlendiriyor.


Iste Pilal katedralinin

 doyumsuz mimarisinden bir kaç kare.

Gecesi gunduzu ayri guzel gerçekten.

Festival  her zaman ilk gece yapilan havai fisek gosterisi ile baslayip son gece yapilan   havai fisek gosterisi ile sona eriyor.

Fotograflari uzerlerine tiklayarak buyutebilirsiniz. 
Hepinize keyifli seyirler.
Sevgilerimle.
Gungor Ekinci Saglik

9 Ağustos 2014 Cumartesi

Madrid´den sevgilerimizle....

 

Hafta basinda 2 gece 3 gunluk bir Madrid tatili yaptik.   Turkiyede Istanbul ile Ankara´nin kiyaslanmasi gibi,  Ispanyada da hep Madrid ve Barcelona kiyaslanir.  Açikcasi ben Madrid´i daha çok sevdim.
Madrid bence çok sik bir sehir.  Çok ihtisamli binalari ve birçok binanin uzerinde bir o kadar sik ve gosterisli heykelleri var.  Bu ihtisamli binalarin bir çogu da belediye ya da bakanlik gibi,  devlet  dairesi  olarak kullaniliyor. Binalarin guzelligi gerçekden çok dikkat çekici.
Puerta del Sol, Gran Via, Plaza Mayor ve Palacio Real  sehrin en unlu ve kalabalik yerleri diyebilirim.  Zaten hepsi de birbirlerine çok yakin.  Bu meydanlar ve sokaklar magaza, kafe,  restoran ve  barlarla dolu. Bagzi meydanlar sadece yayalara açik ve bizim Taksim Istiklal caddesine benziyor.
Buen Retiro Park isminde bir de çok buyuk bir parki var.  Gerçekden gorulmeye deger. 
Madrid Kraliyet Sarayı da Plaza Mayor’a çok yakin. Yuruyerek gidilebilinir.  Saray artık sadece resmi törenler için kullanılıyormuş.  Fakat içindeki butun salonlar ve parçalar goz kamastirici olup herseyde  aslan figuru hakimdi.
Sarayın hemen yanında da  ise bir katedral var.  Yeni kral 6. Felipe ve  esi,  eski TV spikeri Letizia Ortiz ile 2004 yılında  bu katedralde evlenmiş  
Gunumuz az olup, orada yasayan arkadaslarimizla da vakit geçirdigimiz için,  muzeleri gezme imkanimiz olmadi malesef. Ama Madrid gerçekten gorulmeye deger çok guzel bir sehir.  Ayrica fiyatlarin da uygun oldugunu belirtmek isterim.
Iste seyahatimizden objektifime yansiyan karelerden bazilari.
Fotograflari uzerlerine tiklayarak buyutebilirsiniz. Keyifli seyiler.
Sevgilerimle,
Gungor Ekinci Saglik

























Asagidaki fotograf, onunde durdugumuz bu aslana ait. Aslanin disinin dustugunu de gorun istedim :-)